7 علت تقه زدن گیربکس هنگام تعویض دنده + راه حل

7 علت تقه زدن گیربکس هنگام تعویض دنده + راه حل

تقه زدن گیربکس یکی از این مشکلات رایج است که در صورت عدم پیگیری به موقع می‌تواند خطراتی جدی را برای راننده و سرنشینان خودرو به وجود آورد. این مشکل ممکن است به خاطر عوامل مختلفی در گیربکس خودروی اتومات ایجاد شود. بررسی علت تقه زدن گیربکس هنگام تعویض دنده و تعمیر آن یک امر تخصصی است که راه حل‌های مختلفی را می‌طلبد. آشنایی با این علل و راه حل‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا به موقع برای تعمیر گیربکس خودروی خود اقدام کنید.

دارالترجمه رسمی
دارالترجمه رسمی پارسیس شامل خدمات ترجمه رسمی و تخصصی در بیش از 60 زبان زنده دنیا
افزونه های سئو وردپرس
بهترین افزونه های سئو وردپرس به صورت کاملا فارسی
مشاوره و خدمات سئو
آژانس تخصصی "انجام سئو"؛ ارائه خدمات حرفه ای سئو سایت
خودتان را اینجا معرفی کنید

 

تقه زدن گیربکس

تقه زدن گیربکس اتوماتیک

تقه زدن گیربکس یکی از مشکلاتی است که ممکن است پس از تعویض دنده در گیربکس اتومات پیش آید و در شروع حرکت می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. توجه به علائمی مانند هر گونه تغییر صدا و سرعت باعث می‌شود تا بتوانید به موقع علت تقه زدن گیربکس هنگام تعویض دنده را متوجه شوید. دقت داشته باشید که رانندگی با گیربکس معیوب می‌تواند باعث آسیب بیشتری به جعبه دنده و در نتیجه تحمیل هزینه‌های بسیار بالاتر برای شما گردد.

علت تقه زدن خودرو هنگام حرکت

در ادامه با برخی از مهم‌ترین علل تقه زدن خودرو هنگام حرکت آشنا خواهید شد:

  • کاهش روغن گیربکس یا افت کیفیت روغن

شایع‌ترین دلیل تقه زدن گیربکس اتومات در هنگام تعویض را می‌توان کاهش روغن گیربکس یا افت کیفیت روغن گیربکس دانست که سیستم از آن برای خنک کردن قطعات داخلی گیربکس استفاده می‌کند. در صورتی که از روغن مناسب برای گیربکس استفاده نکرده و یا به موقع برای تعویض روغن گیربکس اقدام نکنید، ممکن است صدای تقه زدن در هنگام تعویض دنده به گوش شما برسد و شاهد ایجاد اصطکاک و سایش زیادی در سیستم گیربکس باشید.

کاهش روغن گیربکس

گیربکس‌های سی وی تی بیشتر از سایر جعبه‌دنده‌ها به روغن وابسته هستند. به همین دلیل سطح روغن آن‌ها باید در حد قابل‌قبولی قرار بگیرد. روغن تازه و مناسب گیربکس باید به رنگ صورتی یا قرمز روشن باشد. چنانچه این رنگ تغییر یابد به مشکی شبیه شود، شاهد تقه زدن جعبه‌دنده‌های سی وی تی خواهیم بود. به روغن گیربکس واسکازین نیز می‌گویند.

  • خرابی یا نقص در کلاچ

خرابی یا نقص در کلاچ می‌تواند علت تقه زدن گیربکس هنگام تعویض دنده باشد. در صورتی که کلاچ به دلیل خرابی نتواند فشار کافی را به گیربکس وارد کند و یا سایش زیادی داشته باشد، صدای تقه زدن از درون جعبه دنده در هنگام تعویض دنده به گوش شما می‌رسد.

  • اختلال در قطعات داخلی گیربکس

جعبه دنده یا گیربکس از قطعات داخلی مختلفی مانند دیسک‌ها، صفحه‌ها و بلبرینگ‌ها تشکیل می‌شود که اختلال در عملکرد هر کدام از این قطعات ممکن است باعث ایجاد صدای تقه از جعبه دنده در هنگام رانندگی گردد. همچنین مستهلک شدن این قطعات می‌تواند باعث تقه کردن جعبه دنده در هنگام رانندگی باشد.

  • اشتباه راننده در رانندگی

خودروهای دنده اتوماتیک با اینکه دردسر کلاچ گرفتن و تعویض دستی دنده را ندارند، ولی با این وجود رانندگی با آن‌ها قلق خاص خود را خواهد داشت. برخی از رانندگان با فشار هیجانی پا بر روی پدال گاز باعث می‌شوند تا عمل تعویض دنده به صورت ناگهانی رخ دهد. این اتفاق منجر به اختلال در روند بخش کامپیوتری گیربکس می‌شود و جزو رایج‌ترین دلایل ایجاد صدای تقه از گیربکس به شمار می‌رود.

  • خرابی شیر رادیاتور گیربکس

گرما یکی از دشمنان اصلی گیربکس خودروی اتوماتیک یا جعبه دنده محسوب می‌شود و کارکرد صحیح سیستم خنک‌کننده گیربکس، اهمیت بسیاری دارد که وظیفه کنترل دما در گیربکس، برعهده شیر رادیاتور است. در صورت خرابی شیر رادیاتور یا هر اختلالی در این بخش، دمای داخلی گیربکس افزایش می‌یابد و در هنگام تعویض دنده صدای تقه کردن گیربکس به گوش شما می‌رسد.

معمولا وقتی که دما بالا می‌رود گیربکس‌ها نیز نمی‌توانند عملکرد استانداردی را به شما ارائه دهند و همین عامل نیز باعث تقه زدن آنها خواهد شد.

  • خرابی سوپاپ‌ ها

خرابی سوپاپ ها ممکن است علت تقه زدن گیربکس هنگام تعویض دنده باشد. به طوری که خرابی سوپاپ‌ها باعث اعمال فشار زیادی بر گیربکس می‌شود و باعث می‌گردد تا این قطعه از جعبه دنده نتواند به خوبی کار خود را انجام دهد.

  • شل شدن اتصالات

شل شدن اتصالات در گیربکس یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر خودرویی با گذشت زمان رخ دهد. در صورتی که اتصالات داخل گیربکس دچار عارضه شوند، ای موضوع در هنگام تعویض دنده باعث ایجاد صدای تقه از گیربکس می‌گردد.

رفع تقه زدن گیربکس اتومات

رفع تقه زدن گیربکس اتومات یک امر تخصصی است و در ادامه به راهکارهای مختلف رفع این مشکل می‌پردازیم:

  • بررسی سطح روغن گیربکس

پیش از بررسی سایر موارد، لازم است تا علت تقه در گیربکس اتوماتیک در هنگام تعویض دنده را در روغن گیربکس جست و جو کنید. بدین منظور کیفیت و کمیت روغن گیربکس خودروی دنده اتومات را بررسی نمایید.

استفاده از بهترین روغن گیربکس اتوماتیک باعث می‌شود تا عمر مفید گیربکس خودروی شما افزایش پیدا کند و با کاهش سایش و آسیب به بخش‌های مختلف گیربکس، متحمل هزینه‌های کمتری برای تعمیر گیربکس شوید.

  • بررسی و تعمیر کلاچ

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، نقص و خرابی کلاچ می‌تواند منجر به ایجاد تقه در گیربکس اتوماتیک شود. بنابراین در صورتی که مشکل تقه زدن گیربکس اتومات به خاطر روغن گیربکس نبود، حتما برای حل صدای تقه گیربکس به سراغ تنظیم فشار کلاچ و یا تعویض قطعات فرسوده آن بروید.

  • بررسی و تعمیر قطعات داخلی گیربکس

خرابی و نقص در دیسک‌ها، صفحات و بلبرینگ‌های موجود در گیربکس ممکن است باعث ایجاد صدای تقه از درون جعبه دنده شود. بنابراین برای رفع علت تقه زدن گیربکس هنگام تعویض دنده می‌توانید به بررسی این قطعات بپردازید و در صورت لزوم برای تعمیر و یا تعویض آن‌ها اقدام کنید.

  • بررسی و تنظیمات سیستم هیدرولیکی

در صورتی که مشکل صدای تقه زدن گیربکس اتومات هیچ کدام از موارد ذکر شده نبود، بهتر است تا سیستم هیدرولیکی را بررسی کنید و برای بهبود عملکرد گیربکس، آن را تنظیم نمایید.

مراحل رفع تقه زدن گیربکس اتومات

در ابتدا توصیه می کنیم که برای رفع تقه زدن گیربکس و تعمیر گیربکس اتوماتیک به یک تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید و با یک تعمیرکار گیربکس اتومات در ارتباط باشید. ولی اگر به چنین شخصی دسترسی ندارید، انجام مراحل زیر می تواند مشکل تقه زدن گیربکس خودروی اتومات شما را برطرف کند:

  1. ابتدا سر باتری را باز کرده و 20 دقیقه صبر کنید.
  2.  سپس در حالی که پای خود را روی پدال ترمز گذاشته‌اید، سر باتری را ببندید.
  3. در مرحله بعد، دنده را از حالت پارک (P) به حالت دنده عقب (R) تغییر دهید.
  4. پس از 3 ثانیه مجددا دنده را روی حالت خلاص (N) تنظیم کنید و بعد از 2 ثانیه آن را از حالت خلاص (N) به حالت حرکت رو به جلو (D) تغییر دهید.
  5.  سپس بعد از 2 ثانیه تمامی این مراحل را به صورت برعکس تکرار کنید.
  6.  برای شروع حرکت، دنده را در وضعیت D قرار داده و با حالتی که تمام دنده‌ها پر باشند، مسافتی را طی کنید.
  7. در مرحله بعد، سرعت را به آرامی کاهش دهید و توقف کنید.
  8. معمولا پس از اتمام تمامی این مراحل، اگر مشکل جزئی و مربوط به تنظیمات گیربکس باشد، دیگر صدای تقه را نخواهید شنید.

سخن پایانی

تعمیر گیربکس

تعمیر کردن گیربکس باید با نهایت دقت و به وسیله ابزارها و تجهیزات ویژه انجام بگیرد، در غیر این صورت، پس از مدت کوتاهی دوباره با ایرادات فنی متعددی روبرو می‌شویم. وقتی صحبت از بهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در تهران به میان می‌آید، باید مواردی همچون برخورداری از کارشناسان معتبر، ارائه قطعات اصل و همچنین تعیین هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه را در نظر داشته باشیم

عوامل مختلفی می‌تواند منجر به ایجاد مشکل تقه زدن گیربکس اتومات در خودرو شوند که روغن نامناسب و بی‌کیفیت، رانندگی برخلاف اصول، فرسودگی قطعات گیربکس، عملکرد نامناسب سوپاپ‌ها و غیره تنها برای از مهم‌ترین آن‌هاست. تعمیر و رفع علت تقه زدن گیربکس هنگام تعویض دنده امری تخصصی است و برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در تعمیرگاه تخصصی تعمیرکار ارتباط برقرار کنید.

مجید علوی زاده فعالیت حرفه ای خود را از سال ۱۳۷۷ با طراحی گرافیک شروع کرد، طراحی وب را از سال ۱۳۸۰ و برنامه نویسی وب را از سال ۱۳۸۱ آغاز کرد و در همان سال وب سایت مجید آنلاین را تاسیس کرد. هم اکنون تخصص او طراحی و توسعه وب است.

نظرات و سوالات کاربران

هنوز دیدگاه و یا سوالی ارسال نشده است.
هم اکنون شما اولین دیدگاه را ارسال کنید.